Töltött csirke
2015. augusztus 23. írta: GasztroÉden

Töltött csirke

dscn8878.JPG

Nincs is jobb egy igazi hagyományos, klasszikus ebédnél. Íme a töltött csirke ahogy én készítem. 

Hozzávalók: 

1 egész csirke (kizsigerelve)

2 vöröshagyma

6 zsemle

3 tojás

8 gerezd fokhagyma

1 csokor friss vagy fagyasztott petrezselyem

bors

kevés ételízesítő

zsemlemorzsa

olaj

paradicsom

1 alma

1 sárgarépa

 

A csirkét szétbontjuk, szárnyakra, mellre, combokra, és a farhátra. A töltelékhez a zsemléket vízbe áztatjuk, alaposan kifacsarjuk, az egyik vöröshagymának úgy a 3/4 részér belereszeljük, hozzáadjuk az apróra vágott petrezselymet, a sót, borsot, a tojásokat, 4 gerezd fokhagymát, ételízesítőt és alaposan összekeverjük, vagy összegyúrjuk. Ha kész és túl hígnak látszik, mert nem nyomkodtuk ki eléggé a vizet a zsemléből, akkor tehetünk hozzá kevés zsemlemorzsát. 

Egy tepsibe, vagy agyag tál aljába összevágjuk a másik hagymát, paradicsomot, répát, almát, és a maradék fokhagymát, majd a húsokat sózzuk borsozzuk. A combok bőre alá helyezzük a tölteléket, illetve a csirkemell-re helyezzünk egy réteg tölteléket, majd a levágott hússzeleteket, és takarjuk be a mell bőrével. Locsoljuk meg a hússzeleteket olajjal, sózzuk, borsozzuk, csipet pirospaprikát tehetünk rá amitől szebbre sül meg a bőre. A maradék töltelékekből formázhatunk pogácsákat és a hús mellé tehetjük, vagy külön kisüthetjük kenyérsütő formában, vagy őzgerinc formában. 

Fedjük le az agyag edény tetejével, vagy ha tepsiben készítjük akkor alufóliával, és 2-3 órán át süssük készre. 

dscn8867.JPG

Ha kész pihentessük legalább fél órát, erre azért van szükség, hogy ne essen szét a töltelék a mell szeletelésekor. 

Köretként káposztasalátával és rizzsel tálalhatjuk. 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztroeden.blog.hu/api/trackback/id/tr337727724

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.08.28. 18:18:49

Nekem nem jön be ez a zsemlével telepakolt csirke, szinte megszentségteleníti ezt a finom ételt.

Keress rá a YouTube-on arra, hogy "Pepin Debone Chicken".

Ez megmutatja, hogy miként kell filézni egy csirkét.

Tölteléknek javaslom az alábbi keveréket:
- Fonnyasztott leveles spenót (levét lecsöpögtetve)
- Füstölt tokaszalonnából készített kockára vágott sült szalonna
- A szalonna zsírjában pirított apró kockákra vágott vargánya
- A töltelékhez 1 fej paszírozott fokhagyma keverve
- Ízlés szerint némi só és bors a töltelékhez.
- 1-2 nyers tojás
- Két evőkanál zsemlemorzsa, ami sülés közben megadja a töltelék végső állagát.

A csirkét belülről a mell oldalán külön sózni kell és akár némi extra fokhagymát is kaphat.

A csirkét a töltelékkel mérettől függően 3-5 órán át kell sütni 100 fokon. Maghőmérővel ellenőrizhető, hogy rendesen átmelegedett.

Majd 180 fokon kell megpirítani a bőrét további 40-60 percig. Sütőtől függően meg kell fordítani félidőben, hogy egyenletesen piruljon.

Ezt is állni kell hagyni, a mellével lefelé fordítva, hogy a mell szaftos maradjon.

Ha elkészült, akkor karikára vágható a csirke.

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.08.28. 18:19:33

Miért nem a mell bőre alá erül a töltelék? Miért kell eltávolítani a bőrt?

GasztroÉden 2015.08.28. 18:43:26

@agyramegy: Szia, megértem ha nem jön be a recept mindenkinek más az ízlése, nálunk ez volt a hagyományos töltött csirke receptje. Igazán azért került fel a blogomba, mert én így készítem, a nagymamám anno így készítette és nekem a régi otthoni vasárnapi ebédeket juttatja eszembe :) De más tölteléket is szoktam használni mint a spenótos csirkénél (feta+spenót): gasztroeden.blog.hu/2015/02/07/gorog_spenotos_csirke
De amit te küldtél is kipróbálom jól hangzik. A spenótos csirkét már készítettem szalonnás verzióval az sem volt rossz így biztos az általad küldött recept is jó.

GasztroÉden 2015.08.28. 18:49:55

@A megvalósult amerikai ólom..: Szia nem kell eltávolítani a bőrt, és nem is kell feltétlen úgy csinálni a receptet ahogy írtam. Pusztán ötlet, azért vettem le a bőrt, és szeltem 2 filét a mellből (a hagyományossal ellentétben ahol a bőr alá tömködjük a tölteléket) mert így miután megsült és kihűlt réteges szeleteket lehetett belőle vágni. És lehet hülyén hangzik de nálunk a családban van aki a tölteléket (ezt a zsemlés masszát) jobban szereti mint a sült húst, úgyhogy részben a töltelék megszaporítása miatt is nyúltam hozzá a csirkemellhez. A csontról az egész filét nem akartam levenni, mert a csonttal együtt ízletesebbre sül. Amúgy ezt a receptet régen úgy készítették nálunk a családban, hogy maradt egészben a csirke, a bőr alá ahol lehetett ment a só és a töltelék, belülre alma+töltelék. De az nekem azért nem jött be annyira mert ott épp attól, hogy túlságosan egyben volt a csirke nem járta át rendesen a húst a többi íz. (fokhagyma, hagyma, alma, paradicsom, paprika stb).
Van egy másik töltött/göngyölt csirke receptem ami a hagyományostól eltér, ha van kedved nézz rá: gasztroeden.blog.hu/2015/02/07/gorog_spenotos_csirke

GasztroÉden 2015.08.28. 18:54:10

@agyramegy: plusz az kimaradt, hogy szándékoltan nem filéztem le a melleket a csontról, azért a csirkemell filézés nem atomfizika :) video nélkül is jól megy :D
süti beállítások módosítása