"Micimackó háza" torta
2015. szeptember 06. írta: GasztroÉden

"Micimackó háza" torta

Képekkel

dscn8899.jpg

A kisfiam első születésnapjára készítettem ezt a tortát. Eddig ez életem 4. formatortája/fondanttal bevont tortája :) 

Hozzávalók: 

  • A piskótához: 

9 tojás

450 g liszt

3 ek cukrozatlan kakaópor

200 g margarin (Rama vagy egyéb)

2 cs sütőpor

3 ek méz

csipet só

9 ek tej

300 g cukor

  • A rumos-csokis krémhez:

4 tojás

200 g cukor

1 ek cukrozatlan kakaópor

1 tábla tejcsoki (100 g)

250 g margarin

1 rumaroma

 

  • A vaníliás-mézes krémhez

4 tojás

200 g cukor

1 cs vaníliás cukor

2 ek méz

250 g margarin 

sárgabarack lekvár

  • Fondant alaprecept:

6 ek víz

1 ek zselatin (nem tortazselé, hanem normál zselatin! Horváth Rozi pl.)

2 ek méz

1 ek margarin

900-1000 g átszitált porcukor

  • Gél állagú színező (pl.: Wilton  http://www.soregi.com/index.php?id=4&all=1&search=wilton#id=4&c=1691&p=1241)

 

  • Margarinos krém: 500 g porcukor, 250 g margarin 1-2 ek víz

 

  • Eszközök: 

18 cm-s tortaforma

kisolló

pizzavágókés 

fogvájó

hagyományos kenőtoll, vagy ecset (sertésszőr nem szilikon)

vékony ecset

tompa végű de hegyes tárgy (vastagabb élű kiskés hátoldala)

4 db saslikpálca vagy hurkapálca

mézcsurgató a mintázáshoz

egy üres alufóliás vagy folpackos papírhenger, vagy kicsi vékony sodrófa

gyufás skatulya

Elsőként a fondant készítsük el. A hozzávalókat a porcukor kivételével tegyük egy fazékba, majd óvatosan kezdjük el melegíteni, ügyeljünk rá, hogy ne forraljuk fel a keveréket. Az ujjunk segítségével ellenőrizhetjük a hőfokot, ha már éppen csak egy másodpercre tudjuk a keverékben tartani az ujjunkat épp jó. (Ha félünk attól, hogy felforraljuk, akkor tegyük az egészet gőzfürdőbe, akkor egész biztos nem hibázhatjuk el). 

Ha ezzel megvagyunk zárjuk el alatta a lángot, és adjuk hozzá az átszitált porcukor felét. Fontos, hogy a porcukor legyen átszitálva, ne maradjanak benne csomók, esetleg kristályszemek. Keverjük jól el egy fakanállal, majd adjuk hozzá a többi porcukrot is, és keverjük el, ha esetleg már nem tudjuk keverni (nagy mennyiség esetén), borítsuk ki egy porcukorral vastagon meghintett deszkára, egy két mozdulattal gyúrjuk bele a maradék porcukrot és csomagoljuk folpack-ba. Tegyük 1 éjszakára hűtőbe. (Ebben az állapotában, ha jól be van csomagolva, akkor hetekig eláll a hűtőben. 

Felhasználás előtt 2-3 órával vegyük ki a hűtőszekrényből. Majd vegyünk ki belőle akkora mennyiséget amit meg szeretnénk színezni. 10-15 percig alaposan gyúrjuk át, majd ha túl száraz, akkor kevés margarint adhatunk hozzá. (Ezt nagyon apró adagokban tegyük, pl. fél kg. kész fondanthoz egyszerre csak 1 csipet margarint gyúrjunk, de tényleg csak akkor ha szükségét érezzük. Ha pedig nagyon lágy lett a massza, akkor tegyünk hozzá átszitált porcukrot és gyúrjuk át. 

Ehhez a tortához 2,5 kg fondant használtam fel, a biztonság kedvéért 3 kg-t készítettem. 

Színezéskor, soha ne használjunk vizes folyékony színezőt, mindig gél állagút válasszunk, lehet sokba kerül egyszerre megvenni, de a gél állagú nagyon kiadós, és nagyon jó. 

Micimackó figurákhoz 1-1 darabhoz gyúrjunk kis pingpong labdánál alig nagyobb golyókat, egy-egy ilyen golyó elég lesz a micimackó, tigris és füles megformázásához. A malackához ennél jóval kevesebb kell. 

wp_000000.jpg

Majd színezzük meg a figuráknak megfelelő színűre őket. És ha azonnal nem használjuk fel, csomagoljuk folpack-ba. (Akkor is ha csak 5 perc múlva szeretnénk felhasználni, mert nagyon gyorsan szárad, és ha kiszárad, akkor könnyen törik, nem tapad stb. )

A szemeknek kis mennyiségű fekete fondant készítsünk, a micimackó ruhájának kevés pirosat, illetve a szőnyegnek a maradék fehér elegendő lesz. A figurákat olyan 800 g fondantból készítettem. Mindig többet számoljunk, hisz ha nem lesz elég 1-1 szín, akkor nem biztos, hogy ugyan azt a színt el tudjuk érni egy következő színezésnél. 

wp_000001.jpg

Kis gombócokból, hengerekből formáljuk meg a testüket, fejüket. Az ülő figurák esetében fogvájóval történt meg a fejek illesztése. Ragasztáshoz, vizes ecsetet használtam, mindkét felületet be kell nedvesíteni (enyhén), majd várni pár másodpercet és mehet is a fül, szem a helyére. A tigris farka is pl. csak vízzel van felragasztva. A fejeket érdemes valamivel alátámasztani bizonyos esetekben, pl. fülesnél (gyufás skatulya, egyéb), illetve a Tigrisnél is, amíg megkötnek rendesen. A csíkokat a Tigrisre ecsettel, és kevés fekete ételfestékkel festettem fel. A füles sörénye fekete fondantból készült, amit erre a célra használt kisollóval vagdostam/csipkedtem be. A figurák többségét, fotó alapján készítettem. Több gyakorlattal persze jobbra is sikerülhetett volna, de ezek az első ilyen mese figuráim. :) A micimackó kezében lévő lufi, pedig egy gémkapocs száron lóg. Egyszerűen kihajtogattam a gémkapcsot, majd a végére tűztem a lufit. 

A kész figurákat mindig sütőpapírra tegyük onnan könnyű levenni. Az alap pedig egy kis szőnyeg, ami fehér fondantból készült, kinyújtottam, mézcsurgatónak a végével 1x végighengergettem az egyik irányba 1x a másikba így lett négyzetrácsos, majd a széleket kisollóval bevagdostam. Erre ültettem rá a figurákat, ragasztáshoz itt is vizet használtam. 

dscn8879.jpg

Majd hagytam kiszáradni. (Akár napokkal a torta készítés előtt is megcsinálhatjuk, hisz teljesen ki tud száradni mint a marcipán figurák. 

  • A krémek elkészítése:

Másod ízben a krémekkel folytassuk, ha már megvan a fő díszítőelem a figura. A krémhez 2 külön hőálló tálba tegyük a 4-4 egész tojást, a cukrot, és mindkét adagot gőz fölött, habverővel kevergetve melegítsük addig, amíg a tojásos massza el nem kezd sűrűsödni. Ha már elég meleg (ellenőrizhetjük ezt is az ujjunkkal) akkor az egyikbe törjük bele a csokit, tegyük bele, a kakaóport, aromát. A másikba a mézet, vaníliás cukrot, kevergessük addig míg ezek is felolvadnak. Ha kész, hűtsük ki teljesen, ha kellőképp lehűlt, helyezzük hűtőszekrénybe és hűtsük tovább. Ha teljesen hideg, keverjünk mindegyikbe 250-250 g margarint, ezzel keverjük habosra majd helyezzük vissza a hűtőbe, fedjük le folpackkal. 

  • A piskóták elkészítése: 

A 9 tojást válasszuk ketté, a fehérjét verjük habbá egy csipet sóval. A sárgáját a cukorral habosítsuk fel, majd adjuk hozzá a kakaót, lisztet, sütőport, mézet, a mikróban meglágyított puha margarint, és keverjük simára a tejjel együtt. Majd forgassuk bele a tojáshab egyharmadát szapora mozdulatokkal, a másik kétharmadot már óvatosan ügyelve arra, hogy ne törjük össze a habot. 

Egy 18 cm-s tortaformát béleljünk kis sütőpapírral, vagy kenjük ki margarinnal, szórjuk meg liszttel. Alacsony hőfokon előmelegített sütőben süssük készre. (3 adagban) Nekem az a tapasztalatom, hogy a kakaós tészta később sül át teljesen, persze hústűvel ellenőrizhetjük, hogy teljesen átsült-e. Kb. 35-40 percre volt szükség, hogy elkészüljön. 

Ez a fajta piskóta nagyon jól formázható, faragható. Jelen esetben azonban nem kell faragcsálni, csak felvágni hagyományos módon. 

dscn8881.jpg

  • Összeállítás: 

Egy nagyobb fém tortalapra kezdjük az összeállítást. A lehető legegyenesebb lappal kezdjük. Semmiképp ne középső lappal tegyük ezt meg, hanem egy sültebb alsó lappal, ami stabilabb és később könnyebb lesz felemelni. Majd kezdjük azzal a krémmel amelyikkel szeretnénk. Én jelen esetben a vaníliással kezdtem. Mielőtt a krémet rákentem minden lapra 1 ek sárgabarack lekvárt kentem. (De csak a vaníliás krémek alá, a csokisra már nem)

dscn8882.jpg

Rétegezzük a lapokat, én 4 réteg vaníliást csináltam, kevés vaníliás krém így maradt is, de ez kelleni is fog a végén. Majd a csokis krémmel töltsük be a maradék lapokat. Ha kész a kezünkkel egyengessük meg a tornyot, és 4 ponton szúrjuk át saslik pálcával vagy hurkapálcával. Erre azért van szükség, hogy a súly miatt a torta alsó lapjai ne csússzanak szét. Jegyezzük meg hol vannak a pálcák, vagy ha nem akarjuk szem elől téveszteni őket, ne is vágjuk le őket csak a legvégén. 

dscn8883.jpg

A maradék vaníliás krémmel kenjük be az oldalát, majd tegyük hűtőszekrénybe, legalább 2 órára. 

Közben készítsük el a margarinos porcukros krémet, ehhez 250 g margarint, 500 g porcukorral keverjünk el (előbb célszerű fakanállal), majd robotgéppel, úgy hogy ha már kellőképp krémesedik, adjunk hozzá 1-2 ek. langyos vizet. Ha ezzel megvagyunk és a tortánk is kipihente magát, akkor vonjuk be a vajkrémmel a teljes felületét a tortának. Erre azért van szükség, mert erre fog megfelelően tapadni a fondant. Ugyanis bármire nem tapad, önmagában a vaníliás krém feláztatná, a piskótáról pedig leesne. 

dscn8885.jpg

Ha szabályos szép sima felületet akarunk kapni, akkor ügyeljünk arra, hogy a vakrém felülete is már szép sima és szabályos legyen. Én csak elnagyoltan vontam be, hisz egy fatörzs felülete elég egyenetlen a valóságban is. 

A torta alapja, egy fa vágódeszka amit fondanttal vontam be. Ehhez színezzünk be kb. 80-90 dkg fondant zöldre, nyújtsuk ki porcukros deszkán, vagy munkalapon, majd a deszkát vékonyan kenjük be a maradék vajkrémmel, és a kinyújtott fondant tekerjük fel a sodrófára, majd fektessük a deszkára és szépen gurgassuk végig. A felesleget vágjuk le, a porcukor nagy részét a kezünkkel söpörjük le, majd vizes kenőtollal kenjük végig, hogy jól tapadjon a felülete és szép egyenletes színe legyen. 

dscn8889.jpg

A vajkrémmel bevont tortánkat, ami ez idő alatt is a hűtőben pihent, próbáljuk meg leügyeskedni a tortalapról, nyúljunk alá valamivel (fém lapát, vagy palacsinta fordító, és a kezünket alácsúsztatva emeljük fel, majd helyezzük a zöld fondanttal bevont deszkára. 

dscn8890.jpg

Ha ezzel megvagyunk, akkor folytassuk azzal, hogy 1 kg fondant színezzünk meg barnára (ehhez én a 8 szín közül, a sárgát, a lilát, a pirosat és a zöldet használtam. Elsőre nagyon riasztóan fog kinézni, de ne adjuk fel, ha szépen összekeverednek a színek a végeredmény megfelelő lesz. Nagyjából egyenes arányosságban használtam a színeket, talán a sárgából használtam valamivel többet a többihez képest. Nem kell sok ha wilton színezőt használunk, kb. 1 borsószem kell a pirosból, zöldből, lilából, és 2 borsószemnyi a sárgából ehhez az eredményhez. Ha kész vagyunk, akkor porcukorral jócskán meghintett munkalapon nyújtsuk ki kb. 4 mm vastagságúra. Majd a torta magasságát mérjük rá, illetve a körméretét (ezt a sütőforma kerek aljával is megtehetjük). Majd pizzavágókéssel vágjuk körbe. Nézzük meg, hogy nem tapadt-e le, ha nincs gond, akkor még 1-2x nyújtsuk ki, hogy kicsit 1-1 cm-el mindenütt nagyobb legyen, főleg a hosszát tekintve. 

Tekerjük fel az egészet egy leüresedett folpack vagy alufólia hengerre, majd függőlegesen kezdjük el hozzátapasztani a tortához. Ha beburkoltuk vele, mint egy kabáttal, a felesleget egy éles késsel vágjuk le róla, a tetejét hajtogassuk be. Majd frissen egy arra alkalmas eszközzel, pl. kés háta, vagy tompa eszközzel kezdjük el meghúzni az erezetet rajta. Ha ez megvan mindenütt, akkor vizes kenőtollal kenjük végig mindenhol. Az ajtóhoz nyújtsuk ki a maradékot, majd erezzük be az egészet, és pizzavágóval vágjunk belőle deszkákat, ezeket tapasszuk a torta elejére. 

A fatörzs tetejéhez egy citromnyi fehér fondant színezzünk meg okker sárgára, majd a maradék barnából helyezzük rá csíkokat, egyben nyújtsuk ki porcukros munkalapon, a sütőforma alját vágjuk rajta körbe, majd helyezzük a torta tetejére. Az okker színből készíthetjük el a kilincset, és az ajtó fölötti táblácskát. 

A maradék barna fondantból pedig a gyökereket. 

Ha kész, a maradék porcukros részeket vizes kenőtollal vagy ecsettel kenjük át. Ügyeljünk rá, hogy enyhén legyen vizes, ne legyenek rajta megfolyások. 

dscn8891.jpg

Ha mindezzel megvagyunk, akkor helyezzük az előre elkészített figurákat is a tortára, olyan módon, hogy a sütőpapírról vegyük le, ( a szőnyeg addigra kikeményedik és tálcaként viselkedik, de mivel vékony ügyelni kell rá, hogy megfelelően alá legyen támasztva, máskülönben a figurák súlya alatt megrepedhet). Tegyük a kívánt helyre a figurákat. 

dscn8893.jpg

A saslikpálcákat már sokkal korábban levághatjuk, és csak azért hagytam meg mert eredetileg mást terveztem a torta tetejére, de attól elment a kedvem, így végül eltávolítottam a felesleges részeket, és kis fondant gombákkal tüntettem el a pálcikák helyét. 

Végül pár marcipán virágot tettem még a tortára (ezt nem én csináltam, mivel épp volt itthon bolti amit ajándékba kaptam :), de készítettem még rá pár gombát, illetve a virágoknak kis zöld talpakat. 

Majd végül a Mr. Sanderz felirat került az ajtó fölé, illetve a kis kék csengő, Tomi felirat, a gyertya és a tűzijáték. 

dscn8899.jpg

dscn8910.jpg

dscn8917.jpg

dscn8914.jpg

dscn8915.jpg

És így nézett ki, amikor felvágtuk:

tomi_elso_szulinap_45.jpg

Aki fontolgatja a házi fondant, formatorta, figura készítést vágjon bele, és ossza meg a tapasztalatait. :)

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztroeden.blog.hu/api/trackback/id/tr127764798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása