A legjobb francia boros szárnyas ragu
2015. október 08. írta: GasztroÉden

A legjobb francia boros szárnyas ragu

Coq au vin


dscn9183.JPG

Szerintem ez a legjobb francia boros szárnyas ragu. Több szárnyas ragu receptjük is van, de ez a vörösboros elég szokatlan és meglepő. A coq au vin (ejtsd: kök o va'n) nem más mint francia kakas borban. Ezt az ételt készítettem el kicsit másként (bár itt megjegyzem eredeti recept aligha van, egy a közös a legtöbb receptben az édes vörösbor, a gomba, és talán a szalonna). Az én csirkés coq au vin-omban karamellizált cukor és kápia paprika is helyet kapott. Lévén, hogy kakast nem olyan egyszerű beszerezni, csirke azonban volt itthon, és a többi hozzávaló sem számít olyan extrának én ezekből készítettem el. Meglepetésemre ma már több francia chef-is csirkével készíti, feltételezem a recept népszerűsítése miatt. Ha tehetitek használjatok hozzá kakast! De én azóta kacérkodom a gondolattal, hogy meg kellene csinálni valami hasonló ragut kacsával. 

Hozzávalók (kb. 3 főre) 

2 csirke alsó comb

2 csirke felső comb

2 csirkeszárny 

3 paradicsom

1 dl sűrű paradicsomlé 

4 dl édes jó fajta vörösbor 

1 kk kakukkfű

3 db paradicsom

1 db kápia paprika

3 ek cukor

10 dkg bacon

1 vöröshagyma

1 csipet rozmaring

bors

25 dkg apró csiperke

6 gerezd fokhagyma 

2 dl húsleves alaplé (vagy víz)

só 

olíva olaj 

liszt (a csirke sütéséhez) 

A csirke részeket sózzuk enyhén, majd hempergessük lisztbe. Forrósítsuk fel a zsiradékot, majd ebben süssük mindkét felét aranybarnára (hirtelen). Kevéske olíva olajon a felcsíkozott bacont pirítsuk át. A csirkéket helyezzük egy hőálló tálba, majd a zsiradékból szedjük rá a pirított szalonnát is.

dscn9153.JPG

A fennmaradt szalonnás olajba tegyünk 1 apróra összevágott vöröshagymát, majd dinszteljük át. Tegyük hozzá a megtisztított negyedekbe vágott gombát, majd forgassuk át ezzel is. Adjuk hozzá a zúzott fokhagymát, kevés borsot, babérlevelet. Majd 1-2 percig ezzel is pirítsuk össze.

dscn9154.JPG

Közben a paradicsomot hámozzuk meg (dobjuk forró vízbe és húzzuk le a héját, vagy ha elég érett erre nem lesz szükség, mert alapból szépen lejön) vágjuk apró kockára adjuk a raguhoz. A kápia paprikát egy vaskarikán süssük meg (teljesen fekete kell hogy legyen a héja mindenütt), majd csomagoljuk még melegen alu fóliába. Adjuk hozzá a vörösbort mind a 4 dl-t, nagy lángon kezdjük forralni, hogy a paradicsomtól sűrűsödjön kicsit. 

 

dscn9157.JPG

Egy száraz edényben karamellizáljuk meg a cukrot, ügyeljünk rá, hogy ne égjen meg, majd ezt is adjuk a mártáshoz. Közben csomagoljuk ki a paprikát, húzzuk vagy kaparjuk le a héját, és vágjuk a húsát apró kockára. Adjuk ezt is mártáshoz. Forraljuk jól át, adjuk hozzá a csipet rozmaringot, szárított kakukkfüvet, majd öntsük a csirkére a ragut. 

dscn9159.JPG

(Ha nem vagyunk biztosak az ízesítésben, akkor ennél a fázisnál mielőtt még a csirkére öntjük kóstoljuk meg bátran, azzal viszont kalkuláljunk, hogy a folyadék elpárlásával a szósz sűrűsödésével a sótartalma növekedni fog, így ha kicsit sótlan akkor éppen jó lesz ha elkészül). Ha nem lepi el a húsokat, akkor tegyünk hozzá annyit a 2 dl húslevesből, hogy a csirkéket ellepje, majd kicsit egyengessük el a ragut. 

dscn9160.JPG

Toljuk forró sütőbe. Nagy lángon süssük 1.5-2 órát, közben ha szükségesnek érezzük a húsokat forgassuk meg. (Ahogy a szósz párolog, a húsok elő fognak tűnni, és azért nem árt figyelni arra, hogy ne égjenek meg hanem csak piruljanak, ezért célszerű megforgatni). 

dscn9173.JPG

Ha elkészült tálalhatjuk rizzsel ahogy én tettem, de tészta is illik hozzá, a franciák gyakorta fogyasztják fokhagymás burgonyával is. 

dscn9183.JPG

Próbáld ki te is!

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztroeden.blog.hu/api/trackback/id/tr947885786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hock 2015.10.09. 14:48:58

Jól hangzik ez a recept, ki fogom próbálni!

A fickó 2015.10.09. 14:49:49

Nem kétlem, hogy finom étel ez, mert biztosan az, de sajnos ennek nincs sok köze a Coq au vin-hez. Főbb konyhatechnológiai fogásokat és készítési folyamatokat be kell tartani, mert máskülönben nem az az étel fog megszületni. Számtalan boros, vörösboros szárnyas recept létezik, de az attól még nem Coq au vin.

Nagy rajongója vagyok ennek az ételnek, de jellemzően én sem kakasból készítem. Jó kis szabadtartású jérce, vagy még inkább gyöngytyúk jó választás. Itt egy jó kis recept, amit értelemszerűen lehet egyszerűsíteni, ha nem kakasból készül.

buvosszakacs.blog.hu/2007/06/10/kakas_borban_coq_au_vin

A burgundi köret és a fokhagymás bagett szinte kötelező hozzá, mert ez a szósz igen intenzív ízű.
Végül, tényleg ne érts félre mert jó a kaja, de nem úgy mint egy Coq au vin.

GasztroÉden 2015.10.09. 15:02:00

@A fickó: A lényeges különbség talán a pácolás kihagyása, gondolom emiatt mondhattad, hogy szerinted nem egy Coq au vin. Biztos, hogy a pácolással sokkal másabb jelleget kap az étel, és olvastam is róla, nem csak az általad küldött linken. De több francia szakács készít Coq au vin-t pácolás nélkül. Én azt gondolom, hogy az általam készített recept is egy Coq au vin, de mivel annyi féle recept létezik, és az elkészítési módban sincs etalon így nehéz lenne a témában igazságot tenni. Én olvastam olyat ahol pl. pácolás után forgatta lisztbe és sütötte rá a kérget az illető, de olyat is ahol előbb sütötte a kérget, majd utóbb pácolta, szóval rengeteg féle étel fut Coq au vin néven. Szerintem az étel jó, de valóban nagyon intenzív íze van, így illik hozzá egy kis bagett vagy más kenyér is. Amúgy köszi a hozzászólást, és a linket is hasznos megnézni, mert sok infó van a Coq au vinről, ha valakit tüzetesebben érdekel a történet. :)

Silbermann 2015.10.11. 20:05:50

Akár hogyis nézem, nem találom a hozzávalóknál a kápia paprikát. Mennyi kell bele?
Köszönöm!

GasztroÉden 2015.10.11. 20:09:57

@Silbermann: mindössze 1 db-ot tettem bele. Köszi az észrevételt, pótoltam a hiányosságot a receptnél. Valóban elfelejtettem feltüntetni.
süti beállítások módosítása