Az egyik legjobb csirkeleves
2015. október 03. írta: GasztroÉden

Az egyik legjobb csirkeleves

Klasszikus csirkeaprólék leves

dscn9168.JPG

Hozzávalók: 

2 csirkeláb 

2 csirkeszárny

2 csirkenyak 

2 csirkemáj 

1 nagy egész csirkefarhát 

1 csirkeszív 

2 csirkezúza 

6-7 szál sárgarépa

3 burgonya 

2 vöröshagyma 

2 szál fehérrépa 

1 közepes zellergumó 

1 közepes zellergumó szára és levele

2 gerezd fokhagyma 

1 tv paprika 

1 paradicsom 

15-20 szem egész fekete bors 

1 tyúkhúsleves kocka (opcionális akár el is hagyhatjuk, de egy jobb fajta ízfokozó mentes kocka sokat dob a levesen, hisz abban fűszerek és természetes kivonatok vannak)

só 

bors 

levestészta (cérnametélt) 

A húst, a meghámozott zöldségekkel (a burgonya kivételével), tegyük fel főni egy nagy fazékba kb. 3-3,5 liter vízzel. Forraljuk fel, szedjük le a habot, majd állítsuk be úgy alatta a lángot, hogy épp csak gyöngyözzön. Tegyünk rá egy fedőt, és hagyjuk legalább 1.5-2 órát főni. 

dscn9164.JPG

Ekkor tegyük bele a meghámozott egész burgonyákat, és főzzük azt is puhára. Ha ezzel is megvagyunk, vegyük le a tűzről a levesünket, és szedjük ki a húst, és a zöldségeket egy tálra. A hagymát, paprikát, zellerlevelet, paradicsomot, fokhagymát dobjuk ki.

dscn9167.JPG

Majd a levest szűrjük át, és forraljuk fel (csírátlanítás céljából). Közben főzzük ki a levestésztát, mindenből tegyünk keveset a tányérra, merjünk rá a léből és tálalhatjuk is. 

dscn9168.JPG

Csirke alaplének is kiváló, ha már látjuk előre, hogy nem fog mind elfogyni 1-2 napon belül, akkor fogjunk egy műanyag fagyasztható edényt, és a léből fagyasszunk le akkora mennyiséget amit később fel tudunk használni alaplének egy másik ételnél. 

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztroeden.blog.hu/api/trackback/id/tr397885896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gacsajpesta 2015.10.04. 13:20:38

A recept tökéletes, a leves és a benne főtt hús, zöldség mennyei lesz. A csírátlanításról írt mondat butaság, senki fel ne forralja utólag, mert akkor a leves sokat veszít az ízéből! A tésztát érdemes külön kifőzni egy kis sós-delikátos vízben, mert a gyári tésztáktól zavarossá válik a leves.

tomcat 2015.10.04. 13:21:00

Tegnap főztem hasonlót.
Minimális a különbség: TV paprika helyett hegyes-erős került bele. De ez inkább csak ízlés kérdése.
Leveskockát nem használok, szerintem elrontja. Sáfrányos szeklice és koriandermag kerül bele inkább.
Annyi még, hogy a májat és szívet a burgonyával együtt adom hozzá és a burgonyákat nem egyben főzöm, hanem megfelezem.
A cérnametélthez kevertem zöldborsót, úgy főztem ki.

Gábor Egri 2015.10.04. 13:21:50

Ilyen levest kár elrontani leveskockával, anélkül is bőven tökéletes lesz.

GasztroÉden 2015.10.04. 13:26:23

@Gacsajpesta: A tésztát én is külön főzöm mindig, de én csak szimpla sós vízben. A forralástól viszont nem vettem észre, hogy veszítene az ízéből, pedig szoktam közben kóstolgatni :)

GasztroÉden 2015.10.04. 13:30:05

@tomcat: A hegyes erős jó ötlet, néha én is szoktam, de nálunk a csípőset csak én szeretem. A leveskocka opcionális, anélkül is jó, de el nem rontja hisz mindössze 1 db kerül bele a kb. 4 liter alaplébe. De persze ez is ízlés dolga, hogy használjuk-e vagy sem. De a koriandermagot ki fogom próbálni :)

GasztroÉden 2015.10.04. 13:35:28

@Gábor Egri: vannak nagyon jó minőségű leves kockák amikkel lehet fokozni az íz élményt. Nem kell feltétlen az ízfokozókkal agyontuningolt fajtára gondolni. Persze anélkül is finom egy ilyen leves, de én egy fazék levesbe általában 1 kockát teszek. Ha ízfokozó menteset használunk, akkor tulajdonképpen kivonatot, és fűszert teszünk bele, ettől abszolút nem lesz "zacskós leves íze". De persze ez elhagyható, illetve a receptemben korrigálom majd az összetevőknél.

nyünyüge 2015.10.04. 14:21:08

Korrekt, alapos recept.
Bár hogy 1 vagy 2 zuza, 1 vagy 2 csirkeszív már egy kicsit túlzás ekkora mennyiségnél. Ilyen alapon a sárgarépák méretét, súlyát is elő lehetne írni.
De kár volna.

GasztroÉden 2015.10.04. 14:32:33

@nyünyüge: :) persze ez igaz teljesen, de igazán nem is "előírás" a célom, azt írtam le amit most beletettem. Tehetünk bele több májat, vagy amihez kedvünk van. Csak inspirációnak szánom a recepteket. Én is így vagyok mások receptjeivel, még egyet sem készítettem el pont úgy ahogy a leírásban láttam (kivéve olyan evidens alaprecepteket amiket nem érdemes máshogy csinálni). Mindig próbálok újítani, kísérletezni az alapanyagokkal. Van, hogy jó lesz a végeredmény, van hogy nem :) De ahogy egyre több tapasztalata lesz az embernek, sokkal jobban rá lehet érezni, hogy mit mivel érdemes összepárosítani. Ebben fontos természetesen mások visszajelzése is. Köszi a hozzászólást! :)

motoroskonyhaja 2015.10.04. 14:35:06

Nem bántásból, de ez a recept kimerül egy hígabb alaplében, nem pedig igazi levesben (szerintem). Alaplének viszont nagyon kevés a hozzávaló, nincs meg az a koncentrált ízvilág, ami egy alapléhez szükséges. Max csirkeaprólék levesnek mondanám, ahhoz viszont -szintén- kevés az alapanyag.
Csirkét levesnek sosem, ha már baromfi, akkor minimum tyúk, boltit pedig még véletlenül sem.
Ha viszont csirkeaprólék levesre gondoltál én így készítem:
motoroskonyhaja.blog.hu/2014/08/05/ujkaposztas-kapros-karalabes_csirkeaprolek_leves
Ja, leveskocka normális levesbe nem kell, egyetlen darab sem, bármilyen minőséget képviseljen is!

GasztroÉden 2015.10.04. 14:43:55

@motoroskonyhaja: Hú, őszintén szólva, nekem ez nagyon extrém. Megnéztem a recepted, leginkább a bolgár levesekre emlékeztet, az volt ennyire töményen húsos és kapros. Nekem hiányzik belőle a "zöldség". Persze ízlés dolga, de az alcímben láthatod, hogy "klasszikus csirkeaprólék leves" az ételem megnevezése. A csirkeaprólék leves is készíthető sokféle módon nem csak így, de a tiéd annyira nem mondható klasszikusnak. Független ettől szívesen megkóstolnám azt is, de a fantáziám nem indította be a káposzta és a kapor miatt főleg. Nekem a recepted nagyon tömény, nehéznek tűnik és inkább a kocsonyára emlékeztet. De el tudnám képzelni egy kis citrommal és tejföllel.. Az viszont szent igazság amit írsz, hogy a bolti legolcsóbb csirke nem levesbe való!

Alexease 2015.10.04. 15:54:31

Ebbol brutalis mennyiseg lesz, de ug is elfogy:D
A sagrarepabol nem erdemes sokat (inkabb a feherbol) mert edes lesz tole a leves.
A karalabe kimaradt:P Vagy az egyik zellergumo helyett lett volna:)
A majat sem erdemes az elejen beletenni, mert hajlamos szetfonni (zavaros lesz), bar nem kell fozes kozben piszkalni.
A hagymat kar kidobni, az is tuti!
A leves kocka meg valoban felesleges, akarmilyen extras, ebben van boven anyag.
Aki tobbhust akar (a szarnyvegeken, nyakon es labon nem sok va;P) annak 1 nagy farhat es sok csire szarnycomb (kicsi, puha combok:DDD).

motoroskonyhaja 2015.10.04. 15:54:54

@GasztroÉden: Több hasonló receptem is van, nem csak az, amit belinkeltem ;) Én is szeretem jó sok zöldséggel készíteni, ahogy a többi receptemben szerepelnek is, de a linkelt recept nem erről szól. (sőt: nekem is vannak citrommal készített húsleveseim ;) )
Örülök, hogy nem bántódtál meg (hiszen tényleg nem ez volt a szándékom!!!) Ezek szerint nem vagy káposzta és/vagy kapor "függő", mint én ;)
A receptedről édesanyám levese jutott eszembe (lehet nem véletlenül) , amit gyerekkoromban készített rendszeresen a családnak.

Amúgy gratula a blogodhoz és a döntésedhez, miszerint nem a Nosalty-n tervezed tovább, hanem önálló úton! Csak így tovább!!!! ;)

Broad 2015.10.04. 15:55:06

Csatlakozom motoroskonyha véleményéhez. Levesnek és főleg alaplének gyenge. Ha már húslevest főzők menjen bele a megfelelő mennyiség, húsból és zöldségből is és inkább maradjon ebéd után, mert abból lesz a következő vadas alapja. A leveskockáról meg nem is írok semmit, minek kocka ha van helyette jó minőségű alapanyag.

Csírátlanítás meg minek?

GasztroÉden 2015.10.04. 15:58:34

@Alexease: Karalábém nem volt, de azt is szoktam az ilyen levesekbe, meg a petrezselyem.. általában van lefagyasztva de sajna az sem volt. Független ettől azért fincsi lett, ezért is osztottam meg :) A sok répától tényleg kicsit édeskés, de mi szeretjük ;) És valóban ha nem piszkáljuk a levest a más sem megy szét, akkor sem ha az elején tesszük bele.

GasztroÉden 2015.10.04. 16:03:30

@motoroskonyhaja: Dehogy bántódtam :D , az építő kritikát meg tudom különböztetni a lehúzó kritikától :) Elsősorban örülök már annak is ha valaki ír (persze ha értelmeset és tanácsokat, tippeket ír, hogy ő hogy készítené el, mit hagyna ki, mit tenne bele stb.). A leveskocka nagyon kicsapta mindenkinél a biztosítékot, ezúttal ígérem többet nem teszek a levesembe :D Amúgy nagyon nagy öröm számomra, hogy ilyesmi élményt/emléket juttatott eszedbe a recept. Mikor elkészült a levesem, nekem is az volt az első benyomásom, hogy olyan igazi "mamis" leves lett.
Később majd feltétlen körbenézek alaposabban a blogodban! ;)

GasztroÉden 2015.10.04. 16:11:43

@Broad: Kedves broad, köszi a hozzászólást, de azért nincs benne több hús, mert ez még mindig nem húsleves, hanem csirke aprólék leves. Feltételezem elkerülte az étel neve a figyelmed. A csírátlanításnak pedig annyi a story-ja, hogy anno a nagymamám (akitől az ilyen alap recepteket elsajátítottam), arra tanított, hogy miután a levesből kiszedegetjük az alapanyagokat, leszűrjük (egy nyilván orvosilag nem steril szűrőn), forraljuk fel újra a levest, hogy az esetlegesen benne lévő bacik eltűnjenek, mert különben másnapra megromolhat. Őszintén? Sokáig hülyeségnek tartottam, aztán egyszer úgy jártam, hogy másnap (annak ellenére, hogy időben hűtőbe került) megromlott a levesem. Mivel nálunk azért egy nap alatt nem fogy el az a 3-4 liternyi mennyiség, így azóta én mindig felforralom. Ennyi a "csírátlanítás" története :) A leves pedig valóban nem egy ütős, inkább olyan békés családi vasárnapokat idéző, szívet melengető klasszikusnak mondható aprólékleves.

tomcat 2015.10.04. 17:07:19

@motoroskonyhaja: Ne menjünk már le full gasztrosznobba. Aki csirkelábat rak a levesbe, arról talán feltételezzük, hogy nem látványkonyhát visz. A csajok sikítófrászt tudnak kapni ettől az alkatrésztől. Na persze nem mindenhol.
Elképzelhető egy olyan jobb-szebb világ, ahol a sarki közértben is tanyasi tyúkok teremnek, de a realitások talaján maradva létezhet csirkeleves is.
El lehet készíteni közértes dolgokból is, szándék kérdése.

2015.10.04. 17:07:56

Én úgy tanultam a fősikolán valamikor, hogy zeller a csikéhez nem, mert az elég karakteres. de persze izlés dolga. Sokan ragaszkodnak - én is - valami K betűshöz, mint karfiol, vagy karalábé, kelkáposzta, nem rontja el. Én teszek bele néhány gombát, nem az íze miatt, hanem mert finom, foghagymát szintén tilos volt bele tenni, de hát van aki ragaszkodik hozzá.
Sajnos az emberek nem nagyon tudnak főzni, pedig érdemes lenne legalább az alap dolgokat megtanulni, és abból lehetne aztán tovább haladni, amerre az izlés vagy a találékonyság engedi.

GasztroÉden 2015.10.04. 17:22:53

@irdesmond: én a főiskolán festészetet és művészettörténetet tanultam :D és most jobban érdekel egy csirkelábas leves, meg hogy mások mit szólnak hozzá. Kissé irónikus :D Az meg főleg, hogy - szerintem - a kettő nem is áll olyan távol egymástól. Szerintem főzni nem tankönyvből kell, hanem szeretni kell. Szükséges persze az a lexikális tankönyvi tudás is ami neked van, de ez szerintem nem egyetemleges. Szerintem sokban tud korlátozni is az, ha előbb megismerjük a lexikális tudást, majd a valóságban nem merünk összerakni olyan "leírás szerint össze nem illő" alapanyagokat amiből még lehetne jó is. Annyi mindent össze lehet párosítani annyi mindennel, és ahogy már korábban írtam is, a kísérletezésnek néha az a vége, hogy mehet a kukába (főleg eleinte), de mikor már van némi fogalma az ember lányának arról, hogy mi mihez illik, akkor a legtöbbször sikeres lesz a végkifejlet. Nem szeretek én speciel bekategorizálni semmit, hogy pl. a zeller nem illik ehhez vagy ahhoz. Ez részben ízlés dolga, de amúgy ha nem visszük túlzásba akkor nem kiérezhető. A mértékletesség fontos, a "sok" semmiből nem jó. A gombás verzió nekem is tetszik, szoktam én is, de én jobban csípem ragu levesekbe. Illetve a K betűs dolgok is jól passzolnak a levesekhez. Én a karajcsontlevesbe szoktam káposztát, karalábét. A fokhagymával is úgy vagyok, hogy csak nagyon mértékkel, mert különben könnyen kocsonya íze lesz :D Köszi a hozzászólást és a tippeket! (Ha nem nagy titok milyen szakon végeztél? csak pusztán kíváncsiságból)

Broad 2015.10.04. 17:25:36

Értem én, és láttam is hogy aprólékleves, de akkor is mehetne bele - az én ízlésem szerint több húsféle - pl. én úgy csinálom, hogy veszünk 3-4 házi csirkét. Mellek, combok mennek rántani, minden más a levesbe. A húsleves nálam meg egy elnevezés, lehet az csirke, pulyka aprólék, csont, vagy bármilyen húsféle. A csírátlanítás leírását köszönöm, de én még nem jártam úgy, hogy megromlott volna a leves, igaz mi külön rakjuk el a zöldséget, a húsféléket és magát a levet is. Az meg egyértelmű, hogy tészta nélkül. 3-4 liter nálunk sem fogy el, ami nem megy el, az megy a fagyasztóba.
Igazából én két dologra kaptam fel a fejem. Az egyik a kocka, én nem tartom semmire, főleg az átlag boltban kapható verziókat, só és ízfokozó az egész. A másik az elnevezés - nem feltétlenül a tiedre igaz, mert te legalább oda írtad, hogy az "egyik legjobb". Az utóbbi időben nagyon megszaporodtak a neten a "legjobb" az "eredeti" az "igazi" receptek. Ez főleg olyan esetben idegesít, amikor az "eredeti, igazi" recept a múlt homályába vész és ahány ház, táj annyiféle képen készítik. Kinek a legjobb a legjobb lecsó, amikor még alapreceptben sem lehet megegyezni...

GasztroÉden 2015.10.04. 17:34:09

@Broad: Hát igen.. az engem is idegesít, amikor valaki feltesz egy receptet, hogy az "eredeti"... egy az, van amiből nincs eredeti, amiből meg van ott épp az ilyen megfogalmazások miatt nehéz megtalálni a valóban eredetit, mert beírod a keresőbe és feljön xmillió találat. De manapság valóban nagyon népszerűek lettek ezek a jelzők. Van amiket én is használok, de én mindig igyekszem valahogy úgy alakítani a dolgot, hogy azért érezhető legyen, hogy nem a világon a legjobb, hanem a szerintem egyik legjobb saját receptemről van szó, vagy a szerintem egyik legfinomabbról stb.
Köszi az újabb választ, így már jobban értem a te álláspontod is, nálatok húsosabb az aprólék leves is. Én szeretem így is úgy is, én a húslevesbe teszek több húsos alkatrészt, az aprólékba pedig inkább ilyen bőrös, csontos féléket. De aztán később lehet rájövök, hogy máshogy jobb :D

Marcellusca 2015.10.04. 18:28:55

Leveskocka? Kizárt. :)
Paradicsomot nem szoktam belerakni, TV paprika helyett hegyes erőset + karalábét. Esetenként kis karfiol, kevés kelkáposzta (csak figyelni kell, mert ezek hamar megfőnek).
Ja, és kevéske szegfűgomba.
És a fokhagymát NEM kidobni! Megenni azt is! :D

Marcellusca 2015.10.04. 18:29:24

@GasztroÉden:
Én is forralom. Illetve nem hagyom kihűlni, hanem úgy szűröm le, hogy mindjárt tűz van alatta.
Megromlani meg úgy romlik meg (talán), ha többször melegítjük és nincs viszonylag gyorsan visszahűtve. Én így tapasztaltam.

GasztroÉden 2015.10.04. 18:35:32

@Marcellusca: igen a gyors hűtés is számít, bár én sosem szoktam az egészet újra melegíteni, mindig veszek ki belőle. Nagyjából én is ezt csinálom mint te, hogy úgy szűröm, hogy rögtön egy másik gázrózsán áll, és mire átszűrtem már fel is forr szinte, hisz mindkét edény alatt ég a gáz :) Paradicsomot én mindig teszek bele, de a karfiol is finom, én ha karfiol teszek akkor mindig dobok mellé kis zöldborsót is. Persze ezeket inkább csak a végén. A hegyes erős tuti fincsibb, de így mandula műtét után még nem menne :D Meg aztán az itthoniak nem örülnének neki.

inebhedj - szerintem 2015.10.04. 18:42:12

Delikát, meg kocka, meg ízfokozó, meg vegeta meg minden, nyami, mint a nagyi.

Ezek után már minek rontjátok el ezt a sok finomságot zöldséggel, hússal, nota bene keverékmentes fűszerekkel, nem azért dolgoztak a tudósok annyit ezeken a csodákon, hogy amatőr módon belekontárkodjatok mindenféle földi hívsággal, no.

verkli 2015.10.04. 18:56:19

A levest már órákon keresztül "csírátlanítottad", az összes, az alapanyagokban esetleg előforduló baktérium elpusztult, ami elpusztulhat ilyen hőfokon és időtartam alatt. Utána már csak a szűrőből kerülhet bele baktérium, mivel más már nem kerül a levesbe. Mikor a levesed megromlott, az a koszos szűrő miatt történhetett.

Magától nem romlik meg a frissen főzött leves, kell bele baktériumot is tenni hozzá:) Ha a szűrő sokáig nem volt használatban, el kell mosogatni használat előtt.

GasztroÉden 2015.10.04. 19:02:45

@verkli: el szoktam mosni, ettől független maradhat rajta baci, a víz és a mosogatószer nem sterilizál. Valószínű a szűrő okozhatta a megromlást, de biztos ami biztos én azóta szűrés után átforralom és évek óta nem volt ilyen gondom :) Persze ha valakinek alapból nem volt ilyen tapasztalata és nem tartja hasznosnak akkor nem kell forralni, ez is csak egy eljárás amit én alkalmazok, már inkább lehet csak megszokásból ;)

GasztroÉden 2015.10.04. 19:13:28

@inebhedj - azért, hogy az az egy nyavajás leveskocka így kicsapja nálad a biztosítékot :D Ez már vicces. Gondolom Jamie Olivért meg a többieket is cinikusan kiosztanád, pedig ők is használnak :D Ahogy egy előtted kommentelő írta, nem látványkonyhát vezetek, és igen néha szoktam leveskockát használni, de nem a nátrium glutamáttal agyontuningoltat. Persze a tiéd is egy vélemény, tiszteletben tartom, csak furcsálom, hogy azok után, hogy már többen is kiakadtak az egy szem kis leveskockámon, még ilyen ódát ír valaki a leveskockáról :D:D És igen a nagymama vegetát használt, mert akkor az volt a divat, nem voltak sztár chef-ek, nem nyomatták a tv-ből, se a magazinokból a sztár kajákat, meg sorolhatnám. Most nagyon trendi lett ez a "sznobság", hogy ha valamiben van olyan összetevő amit a "gasztromédia" rossznak tart, akkor az már csakis sz@r lehet. De ízlések és pofonok. Nem tudom igazából mitől rosszabb egy ízfokozóktól mentes leveskocka a szárított fűszerektől. Persze ott is azt "nyomatják", hogy csak frisset használj, ami igaz is, hogy az jobb, de a hétköznapi középréteg nem biztos, hogy megengedheti magának, hogy minden alkalommal friss fűszert szerezzen be, vagy hogy napi szinten michelin csillagos fogásokat fogyasszon. Persze ezzel is lehet egyet, vagy nem egyet érteni. Viszont érdekes mennyi minden kérdést fel tud vetni egy egyszerű aprólékleves :)

motoroskonyhaja 2015.10.04. 19:16:01

@irdesmond: Fokhagya és zeller tilos a húslevesbe? Ki kell rúgni az egyetemről, aki ilyet tanít! ;)

motoroskonyhaja 2015.10.04. 19:16:20

@tomcat: Miért is mennék le gasztrosznobba ? ;) Rólam sok mindent el lehet mondani, de azt nem, hogy gasztrosznob lennék ;) Csirkeláb -szerintem- alapvető egy jó levesbe, és igen, a legtöbb ember sikítófrászt szokott kapni tőle (de az az ő bajuk, hehe).
Azzal viszont nem értek egyet, hogy lesz valamikor egy olyan világ, ahol a sarki közértben is szabadtartású tyúkok teremnek. Mert ez a világ már itt van, csupán körbe kell nézned a környékeden. A blogomon is van fent olyan link, ahol akár még a pestiek is normális húshoz tudnak jutni normál áron, persze csak ha akarják ;) Szóval csak nézz körbe a neten, a normális minőségű hús nem kiváltság :)

GasztroÉden 2015.10.04. 19:24:05

@motoroskonyhaja: az a baj ezzel a tanyasi csirke kérdéssel, hogy én pl. vidéki megyeszékhelyen élek. Az üzletekben kapható állítólag szabad tartott csirke vagy nagyon drága, vagy ránézésre sem szabad tartott (hófehér bőr, feltunningolt mellek stb). Szóval itt a környéken én nem találtam sajnos biztos forrást arra, ahol tényleg azt kapnám amit kérek, és nem kétszeres áron. A neten is csak olyan linkeket találtam ami Budapest és környéke. De talán hamarosan lesz rá lehetőségünk, hogy mi magunk foglalkozzunk baromfikkal, és kertészkedéssel :) Na az lesz az igazi! Talán jövőre össze is jön! :D

verkli 2015.10.04. 20:44:46

@GasztroÉden: Valóban nem sterilizál, de az órákon át tartó főzés sem pusztít el minden veszélyforrást. A modern tisztítószerekkel gondosan elmosogatott eszközök használata nagyban csökkenti a kockázatot, nagymamának ilyen nem volt, ő felforralta a levest mégegyszer. Nem azt akartam mondani, hogy haszontalan a forralás, csak azt, hogy ha megkeressük a baj okát, akkor könnyebb ellene védekezni. A lényeg, hogy a húslevest a baktériumok ugyanolyan jó ételnek tartják, mint mi, szóval kergessük el őket a fazék közeléből, vagy nekünk nem jut belőle.

Nem tudom, hogy ismered-e ezt a történetet. Egy háziasszony mindig levágott egy darabot a húsból, a nagyobb darab mellé tette, és a kettőt együtt sütötte meg. A nagymamájától tanulta ezt a trükköt. Évek múlva kiderült, hogy a nagymamának olyan kicsi sütője volt, hogy egészben nem fért bele a sütnivaló, csak két darabban.

Marcellusca 2015.10.04. 20:45:15

@GasztroÉden:
Huhúúúúú, saját baromfi, saját zöldség? Az az igazi! :)
Nagymamám tyúkhúslevesei jutnak eszembe, amilyet azóta sem ettem. Anno, város szélén, tanyán laktak, - szinte - mindent megtermeltek maguknak. A vasárnapi leves szombaton reggel még az udvaron szaladgált, kapirgált vagy ékítette a zöldséges kertet.
Korán reggel felkelt és az előzőnap levágott tyúkot felrakta a sparhelt sarkára, hogy éppen csak forrjon, de délre elkészüljön.
Ja, és a levestésztát is maga gyúrta, még hét elején. :D

motoroskonyhaja 2015.10.04. 20:46:27

@GasztroÉden: Hát én sem egy perc alatt találtam rá arra az emberre, akitől azóta is rendszeresen veszem a szabadtartású dolgokat. Csirkét, tyúkot, tojást, mangalicát (sima húst és feldolgozott termékeket is -kolbász, hurka, sb). Sőt: kb. egy hónapja már pulykát is. A csirkéhez/tyúkhoz természetesen hozzátartozik a láb és a belsőségek is - a boltival ellentétben. Ráadásul házhoz is hozza annyiért, amennyibe a bolti kerül akción kívül. Voltam nála többször is, és láttam hogyan nevelkednek az állatai.
Ahogy írtam is a blogomon van egy link -nem akarom reklámozni, ezért nem írom le- amin mindenki könnyedén találhat hozzá közel lévő tenyésztőt. Én sem pesti vagyok, egy Veszprém megyei kisvárosban -Ajkán- élek, mégis tudtam találni ilyen tenyésztőt (a zöldségekkel is hasonlóan vagyok: krumpli, hagyma, fűszerpaprika helyi források megvannak).
Az viszont nagyszerű, hogy Ti magatok fogtok foglalkozni baromfikkal és kertészkedéssel, gratulálok, és sok sikert kívánok hozzá! Én magam egy ajkai panel 7. emeletén élek, de én is évről-évre termesztek paradicsomot, paprikát és különböző fűszernövényeket az erkélyen (az izsóptól a majorannán és a kakukkfűvön át a bazsalikomig, lestyánig, rozmaringig, plusz egy csomó minden más). Tavaly pl. krumplit is termesztettem a zöldbab és egy sor másik dolog mellett.
Szóval "kis" utánajárás és normális hús kerül az ember asztalára ;)

kokolac1 2015.10.04. 20:46:31

A sok répáról igen, de ennyi krumpliról senki nem írt! Esetleg egy elmegy benne.

GasztroÉden 2015.10.04. 20:54:54

@verkli: nem nem ismertem a mesét, a mondandóját megértem, de nem tudatlanságból talán inkább a nagyanyám emléke miatt, vagy az általa érzett tisztelet miatt csinálom a régi módszerrel. A korszerű mindenre jó vegyszerek akkoriban valóban nem voltak, de egy egyszerű emberközelibb megoldás volt anno ez a forralgatósdi, ahogy írtam is talán inkább megszokásból, és az emléke miatt csinálom úgy, ahogy ő szokta. És néha a józan észt felül írja az érzelem. Ezen a blogon nem etalon megoldásokat szeretnék feltüntetni, csak azt egyszerűen és egyenesen ahogy én csinálom, és a miértje sokszor nem kerül bele egy egy cikkbe, hanem az ilyen hozzászólásoknál derül ki. Persze abszolút megértem, hogy ha valaki mindezt logikátlannak tartja, lehet az is, de valahogy nekem kicsit "rituálé" is, az által, hogy ilyenkor mindig kicsit közelebb érzem magamhoz azt a "békés" időszakot ami a nagymamás gyerekkor volt. (Lévén, hogy csak egyetlen nagyszülőmet ismertem és már őt is elvesztettem sajnos). Szóval a főzés az érzelmekről is szól. Néha közelebb hoz egy már eltávozott szeretett személyhez, néha felidézi a nyaralásainkat, néha összehozza a barátokat, vagy épp előhozza életünk szép vagy szomorú pillanatait.

GasztroÉden 2015.10.04. 20:59:14

@Marcellusca: Igen az lenne az igazi, de még nem tudom, hogy valóban sikerrel járunk-e. Ez még nagyon sok mindentől függ. Pillanatnyilag esélyünk sem lenne arra, hogy ilyennel foglalkozzunk. De talán jövőre a lehetőségek adottak lesznek. Tésztát én is szoktam készíteni, cérnametéltet is. Sikerült megörökölnöm a nagyanyám tésztavágó gépét. Van olyan csilli-villi rozsdamentes több féle vágófunkciójú is, de azzal messze nem lehet olyan vékonyat csinálni, mint az övével :D Láttam a piacon egyszer hasonlót, de szerintem az már messze nem lehet olyan jó készülék mint ez. Azért örülök, hogy egy csirkeleves másokból is előhozza a gyerekkor szép emlékeit. Azt sajnálom, hogy ezt a most született generáció nagy része már nem éli majd át. És nem lesz mire visszavágynia, visszaemlékezni. Persze kivételek vannak, és lesznek is, de sajnos nem erre tendál a világ manapság..

GasztroÉden 2015.10.04. 21:08:53

@motoroskonyhaja: megkeresem azt a linket az oldaladon! Érdekel az ilyesmi, mert pillanatnyilag esélyem nincs arra, hogy magam termeljek bármit is :D 3. emelet erkély nélkül, vas megyében azt pedig már írtam, hogy megyeszékhely. De most tervben van, hogy változik a helyzet, és talán jövőre ha minden össze jönne, akkor már lenne lehetőségünk legalább baromfit tartani, meg kertészkedni is. Korábban kertészkedtünk, de nem volt túl ideális, mert innen 8-10 km-re volt a kert, napi szinten nem tudtuk gondozni. Persze többségében olyasmit termeltünk amit nem is kell. (Cukkini, tök, hagyma, stb.) De nem volt túl kifizetődő a kijárás miatt nem, bonyolult volt ezt munka mellett csinálni. Kb. 3 év múlva fel is hagytunk vele. Egy saját kis kertes házban ez már optimálisabban működhetne. Meg persze egy tömbházban gond volt a termények tárolása is. Azért egy tömbházi pincerekesz, mégsem igazi pince.
De utána nézek annak a linknek mindenképp, mert érdekel. Miért költsön az ember vízzel meg egyebekkel feltöltött alapanyagokra, ha ugyan annyi pénzért találhat jó minőségű egészséges húst is. Már megérte ez a sok hozzászólás :)
(Ui.: "természetesen hozzátartozik a láb" erről eszembe jutott egy humoros eset. Kaptunk egyszer egy olyan fóliás kacsát, rokontól. Nagy örömmel hozta, hogy jó áron sikerült hozzájutnia. Majd mivel épp nem használtam volna fel, lefagyasztottuk. Talán 1 hét után olvasztottam ki kb., és nagy meglepetésemre nem volt combja :D De egyáltalán. Úgyhogy manapság már annak is örülhetünk a bolti termékeknél ha megvan minden alkatrész ami rá van írva. A belsőségről már ne is beszéljünk... az valóban alapból nem jár hozzá.)
süti beállítások módosítása